Historia 1998 - Klasa Perkusji - ZPSM im. Grażyny Bacewicz w Koszalinie

Przejdź do treści
Historia Klasy Perkusji
1980 - 2008
Historia klasy perkusji w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Grażyny Bacewicz w Koszalinie w latach 1980-2008
Chociaż rozpoczęcie działalności koszalińskiej szkoły muzycznej datuje się na dzień 15 września 1958 r. (o czym świadczy chociażby afisz z tego roku, ogłaszający nabór uczniów do tejże szkoły), to historia powstania i późniejszej działalności klasy perkusji w ówczesnym Zespole Szkół Muzycznych im. Grażyny Bacewicz w Koszalinie wiąże się z kilkoma niezwykle ważnymi dla koszalińskiej szkoły wydarzeniami, a mianowicie: połączeniem w 1978 r. Szkół Muzycznych I i II stopnia, powstaniem nowej bazy lokalowej przy ul. Fałata w Koszalinie oraz przybyciem w 1980 r. do Koszalina młodego wówczas perkusisty, Wojciecha Bałdysa, który zasilił szeregi muzyków orkiestry Filharmonii Koszalińskiej oraz został nauczycielem gry na perkusji w ZSM.

Wojciech Bałdys, muzyk instrumentalista, pedagog, kotlista orkiestry symfonicznej Filharmonii Koszalińskiej, ukończył z wyróżnieniem klasę perkusji w Państwowej Szkole Muzycznej I i II stopnia im. Fryderyka Chopina w Opolu oraz - również z wyróżnieniem – w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, w klasie Mariana Wiczyńskiego. Od 1980 roku ściśle związany z koszalińskim środowiskiem artystycznym, jako solista i kameralista występował na licznych koncertach w kraju i za granicą (Niemcy, Holandia, Francja). W latach 1991-1992 prowadził cotygodniowe audycje radiowe swojego autorstwa, pt. „Perkusja solo i w zespole”. Jest założycielem Koszalińskiej Grupy Perkusyjnej oraz twórcą i wieloletnim dyrektorem artystycznym Międzynarodowych Dni Muzyki Perkusyjnej, odbywających się w Koszalinie w latach 1984-2004. Od 1985 roku pełni funkcję przewodniczącego Samodzielnego Koła Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków w Koszalinie. Prowadzi aktywną działalność umuzykalniającą dla dzieci i młodzieży szkolnej.
Działalność koszalińskiej klasy perkusji ściśle powiązana była również z działalnością koncertową założonej w 1981 r. przez Wojciecha Bałdysa Koszalińską Grupą Perkusyjną oraz z jednym z najstarszych i najdłużej organizowanych w Polsce wydarzeń artystycznych, poświęconych perkusji, jakim były Międzynarodowe Dni Muzyki Perkusyjnej PERKUSJA SOLO I W ZESPOLE. Przez 28 lat swojej działalności pedagogicznej w koszalińskiej szkole muzycznej Wojciech Bałdys wychował 25 absolwentów, spośród których większość odnalazła swoją przyszłość w zawodzie, reprezentując koszalińską klasę perkusji jako muzycy orkiestrowi, jazzowi, rozrywkowi czy nauczyciele gry na perkusji.

Wśród absolwentów klasy znaleźli się: Piotr Robak - absolwent Liceum Muzycznego w Koszalinie (1990 r.), Akademii Muzycznej w Gdańsku (1994 r.) gdzie uzyskał dyplom z wyróżnieniem, oraz studiów podyplomowych Staatliche Hochschule fur Musik und Darstellende Kunst Stuttgart w klasie perkusji prof. Klausa Tresselta, a następnie solistycznych, które ukończył w r. 1999 dyplomem z wyróżnieniem.

Uczniowie klasy perkusji prowadzili szeroką działalność koncertową, reprezentując koszalińską szkołę muzyczną na licznych koncertach w kraju i za granicą. Wielu spośród nich występowało również jako soliści z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Koszalińskiej:
  • Jacek Chojnacki: utwór L. Gerstnera – CAPRICCIO NA INSTRUMENTY PERKUSYJNE (20.06.1986 r.)
  • Damian Labiak: utwór D. Milhauda – CONCERTO POUR BATTERIE ET ORCHESTRA (27.03.1991 r)
  • Sebastian Demydczuk: utwór M. Ptaszyńskiej – KONCERT NA MARIMBĘ (21.01.1994 r.)
  • Koszalińska Grupa Perkusyjna (ksylofon solo – Łukasz Lewczak): utwór J. Greena – XYLOPHONIA (08.06.2001 r.)
  • Paweł Przybyło: utwór S. Finka – KONCERT NA WIBRAFON (2002 r.)
  • Tomasz Goliński: utwór N. Paganiniego – KAPRYS NR 24 (12.05.2006 r.)
  • Mateusz Czekaj: utwór N. Rosauro – RAPSODIA NA PERKUSJĘ SOLO I ORKIESTRĘ (18.05.2007 r.)


W latach 1994-99 był członkiem „Percussion Ensemble Stuttgart”. Jest członkiem-założycielem „Koszalińskiej Grupy Perkusyjnej”. Przez lata zasiadał w radzie programowej Międzynarodowych Dni Muzyki Perkusyjnej PERKUSJA SOLO I W ZESPOLE, odbywających się w Koszalinie w latach 1981-2004. Dokonał licznych nagrań dla Polskiego Radia, szczecińskiego ośrodka TVP oraz dla TVN. Jako solista i kameralista występował w Polsce oraz w Niemczech, Francji, Belgii, Holandii i Japonii. Obecnie jest perkusistą Filharmonii Świętokrzyskiej oraz nauczycielem gry na perkusji w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Ludomira Różyckiego w Kielcach. W 2020 roku uczestniczył jako solista wraz z orkiestrą Filharmonii Świętokrzyskiej w nagraniu płyty poświęconej twórczości kompozytorskiej Ryszarda Bukowskiego – związanego z ziemią świętokrzyską kompozytora i krytyka muzycznego.


Sebastian Demydczuk – absolwent Liceum Muzycznego w Koszalinie (1994 r.) oraz Groningen Conservatory w klasie prof. Gerarda van de Kolka. Wraz z Marcinem Wasilewskim i Sławomirem Kurkiewiczem tworzyli słynne trio jazzowe THE SIMPLE ACOUSTIC TRIO. Jeszcze jako student odnosił sukcesy, nagrywając płyty z zespołem holenderskiej wokalistki Francien van Tuinen - Despina’s Eye. Udzielał się coraz częściej na holenderskiej scenie jazzowej i w innych krajach. Współpracował z pierwszym tzw. tureckim popowym zespołem w Holandii Hasan Band. Potem z wieloma artystami jazzowymi w Holandii, między innymi z zespołem grającym tzw. Hot Jazz z lat 20. do 1938 roku. Ze znanym w świecie zespołem BARANA grał turecko jazzowy crossover, a owocem tej współpracy jest płyta „Sarap- Wino”. Jest również perkusistą oraz liderem bałkańskiego zespołu Carlama Orkestar.




W roku 2009, gdy Sebastian dostał zlecenie nagrania pierwszej płyty dobrze zapowiadającej się holenderskiej wokalistki Martijje, zaczęła się jego przygoda z tworzeniem własnego studia. Postanowił zorganizować studio Sound Balance Studio Netherlands, które dorobiło się już kilkuset wydanych płyt oraz niezliczonej ilości tzw. reklamowych demo zespołów od muzyki klasycznej, po projekty popowe, produkcje studyjne, aż do zespołów jazzowych. Płyta jazzowego zespołu "Baars, Kneer, Elgart” wydana przez studio dostała świetne recenzje w Nowym Jorku oraz we Włoszech.





Michał Cielecki – absolwent Liceum Muzycznego w Koszalinie (2002 r.) oraz Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, w klasie perkusji ad. Mirosława Adrjanczyka, gdzie zdobył wiedzę z zakresu wykonawstwa klasycznej muzyki perkusyjnej, a później poszerzył swoje zainteresowania o wykonawstwo jazzowe i produkcję muzyki orkiestrowej. Michał już w młodym wieku podejmował pierwsze próby komponowania z komputerami i syntezatorami. Obecnie to doświadczony klasyczno-jazzowy muzyk, kompozytor soundtracków oraz muzyki do gier wideo. Aktualnie komponuje za pomocą syntezatorów muzykę do różnych gier oraz mediów, dla takich wytwórni jak Sonic Symphony, Two Steps From Hell oraz twórców gier wideo, tacy jak Flying Wild Hog, People Can Fly / Epic Games, NCSoft, CI Games.
Tomasz Goliński – absolwent Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II stopnia w Koszalinie (2006 r.), Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie dr Mirosława Adrjanczyka, Royal Conservatoire w Antwerpii w klasie prof. Ludwika Alberta oraz belgijskiego Leuven College of Arts. Jego nauka na tych uczelniach za każdym razem owocowała dyplomem z wyróżnieniem. Ponadto ukończył licencjat z kompozycji w klasie Luca van Hoove'a w Leuven College of Arts, a także specjalizację z kompozycji elektroakustycznej u Jorisa de Laeta. Przedstawia się jako polski kompozytor, marimbista i perkusista. Jest jednym z czołowych kompozytorów i wykonawców swojego pokolenia na międzynarodowej scenie marimby / perkusji.
To laureat kilku międzynarodowych konkursów, w tym:
  • I nagrody na Powszechnym Konkursie Kompozycji Marimbowej w Belgii (2011 i 2012) za swoje solowe utwory na marimbę „Luminosity” i „Purity”
  • II nagroda na 39 Konkursie na Kompozycję Perkusyjną PAS w USA za utwór solowy na marimbę „The Absurd World” (2011)
  • II nagroda w kategorii Marimba Solo na VIII Międzynarodowym Konkursie PASwe Włoszech w Fermo (2010)


Ponadto jest stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2010) oraz Ministerstwa Wspólnoty Flamandzkiej w Brukseli, Belgia (2012). Kompozycje Tomasza Golińskiego publikowane są przez duńskie wydawnictwo Edition Svitzer oraz przez Keyboard Percussion Music w USA. Od 2011 wraz z Ireną Manolovą tworzą duet LUCID DUO, który odnosi spektakularne sukcesy na świecie. Pojawili się na festiwalach w Austrii, Belgii, Chorwacji, Hiszpanii, Polsce, Holandii, Niemczech, Szwajcarii, Japonii, Meksyku, w tym na Festival Internacional de Marimbistas 2019 w Chiapas w Meksyku, Midis-Minimes Festival 2018 w Brukseli, Festival de Música Contemporánea de Tenerife 2017. Ponadto są laureatami I nagrody Universal Marimba Competition 2011 w Belgii, chwalonymi za niesamowitą wrażliwość na dźwięk. W 2016 roku duet otrzymał Stypendium Startowe dla wybitnych artystów, przyznawane przez Kancelarię Federalną Austrii, co zaowocowało ukończeniem specjalizacji u japońskiej legendy Keiko Abe w Toho Gakuen School of Music w Tokio w Japonii. Od 2020 r. duet jest również oficjalnym „endorserem” firmy YAMAHA.
Po 28 latach pracy na stanowisku nauczyciela, w 2008 roku Wojciech Bałdys przeszedł na emeryturę. Klasę perkusji przekazał swoim wychowankom: Robertowi Kwiatkowskiemu oraz Łukaszowi Lewczakowi, historię minionych lat życia artystycznego klasy perkusji w pięciu kronikach dla „memoryału”, refleksji, nauki i rozrywki potomnym pozostawiając.
ZPSM im. Grażyny Bacewicz w Koszalinie
ul. Fałata 32
75-434 Koszalin

Wróć do spisu treści